Domaća zadaća (39): Đorđe Balašević, Jonathan, Gina i drugi


Postoje tuge koje su velike i raskoši koje nam ostaju. Životne priče i nove hrabrosti. Zaljubljivanja i fatalne djevojke. Naočiti rock kadrovi i emocije koje su utkane u nekoliko minuta čiste vječnosti. Zato jer nas čine takvima kakvi jesmo, odabrane pjesme jednom tjedno skupimo na playlistu Domaća zadaća. Donose je Sound Report i Airplay Radio Chart.

Glazba govori našim jezikom. Ona je tu da nas razumije. Mi smo tu da nas vodi u drage svjetove. Oni će nas nadahnuti i učiniti dane sretnijima. Foto: Filip Bušić (Đorđe Balašević), Zvonimir Ferina (Gina)

Domaća zadaća je tjedni odabir aktualnih domaćih i regionalnih singlova koje za vas biraju Maja Trstenjak (Sound Report) i Goran Komerički (Airplay Radio Chart). Svakoga četvrtka u podne na servisima Apple MusicDeezer i Spotify objavljujemo novu listu, a dalje u tekstu pročitajte zašto smatramo da su baš te pjesme vrijedne vaše i naše pažnje.

Đorđe Balašević – ‘Ostaje mi to što se volimo’

Vidite, nama nije trebao životni trener. Mi smo imali Đoleta. On je bio zalog sretnoga djetinjstva. Njegov Toma Sojer vukao nas je van. Božu smo znali napamet. Priča o Vasi bilo je štivo uz gitaru, a Lepa protina kći – djevojka iz naših snova. Njegove stope u snijegu januara bile su naši tragovi u snijegu siječnja. Govorio je našim jezicima i o našim iskustvima.  Savršeno je opisao prvu ljubav i prozborio koju o prolaznosti vremena. Đole je bio dio nas kao sto smo mi bili dio njega. Pomislili bismo – mi na njega, on na nas – i sve bi bilo u redu. Pa i kada se činilo da je drugačije. 

Balaš je bio na prvoj crti obrane mog djetinjstva. I odrastanja. Danas se čini da svaka od pjesama koju bismo progutali ima sentimentalnu vrijednost, jer nas podsjeća na doživljaj ili osjećaj koji smo nosili u sebi. I nosimo ga i danas.

Treba li ikome dodatni dokaz? Ako i treba, neću ga dati. Jer taj koji traži, pripada sorti za koju me je možda manje briga. Onoj kojoj su Alan Ford, Jonathan Livingston i Gospodari prstenova strana literatura nerazumljivog pisma. Ali vidite: ima nas dovoljno. Da posvjedočimo kako su mnoga djetinjstva zadržala sretnu notu zbog pjesama koje su tekle. Da potvrdimo kako smo zadržali empatiju za ljude oko nas, jer nas je gradio sustav vrijednosti ‘Slovenske’, ‘Stiha na asfaltu’ i ‘Moje prve ljubavi’. Da istaknemo kako je Đorđe Balašević jedan od ljudi koji su nas stvarali.

Mnoga djetinjstva su naprasno prekinuta toga petka. I moje djetinjstvo je završilo u taj petak. I da, suze su tekle. I ponosan sam što jesu. Jer je to znak da je sve imalo smisla.

I što mi sada ostaje, kada je djetinjstvo iza mene? Kada sam obišao bećarac, ispisan ćirilicom tamo negdje u Ilici? Ostaje mi to što se volimo. Znam da nas ima puno. Da postojimo sa izgrađenim sustavom vrijednosti u društvu koje je bez sustava vrijednosti ostalo po putu. I to mi daje snagu. (Goran Komerički)

Jonathan – ‘Falling’

Jonathani su se ponovno oglasili! Pjesmom “Falling” najavili su novo poglavlje uspješne karijere, nešto ozbiljnijim i zrelijim tonom, no istovremeno još uvijek dovoljno prepoznatljivim i veoma kvalitetnim. Uvijek ih je gušt slušati, nadamo se da ćemo napokon ponovno dobiti priliku i uživo. (Maja Trstenjak)

The Splitters – ‘Barbara’

Ma, tko li je ta Barbara? Fatalna je to djevojka, pucala je tamo gdje ne treba. Pop-rock pjesmuljak s mediteranskim šarmom dobro će vas protresti i natjerati na ples! Simpatični Splittersi u ljubavnom kaosu. Simpatično. (Maja Trstenjak)

Marisol – ‘Pasivna agresija’

Razigrani šarm marisol oduševljava na prvo slušanje. Lagani synth u bazi i lagani flow uz metaforične stihove koji djeluju izuzetno simpatično. Projekt koji iz pjesme u pjesmu postaje veoma, veoma zanimljiv igrač na glazbenoj sceni. (Maja Trstenjak)

z++ – ‘Cvjetovi zla’

Već nova pjesma, a album tek je izašao? z++ vješto iznenađuje svoju vjernu publiku, istovremeno bruseći zanat u modernoj pop glazbi. Poetičan i inspiriran, kao i uvijek. (Maja Trstenjak)

Dox – ‘Na kraju ovog svijeta’

Možda valja gucnuti pelin i odvažiti se. Reći što treba na pravom mjestu, pa makar bilo u krivo vrijeme. Jer, skrivati se iza ponosa i nesigurnosti koja potiče inat, vodi malogdje konkretno. Dox je pripremila R&B crticu o toj i takvoj situaciji u kojoj biste izašli iz vlastite kože, ali ste izgradili prepreku koja vam priječi preko plota. Pa u svoja četiri zida i u privlačnim društvima, koja vam ništa ne znače, njegujete prazninu i maštate slike neuljudnih strahova. Zaljubljeni? Da, urlat ćete sebi, dok prema vani caruje – muk.  ‘Na kraju svijeta’ pažljivo je kreiran singl Doroteje Životić i prilika za upoznavanje s vedrom atmosferom koju donosi njezin video. Mora da je bilo izrazito zabavno tih dana kad je u studiju snimana pjesma. (Goran Komerički)

Gina – ‘Pepeo’

Mislite da je ‘Pepeo’ tek jedna od ljubavnih pop pjesama o prekidu? Poslušajte još jednom. Prepoznajte simbole koje donosi, značenja koja nudi i sadržaje na koje se oslanja. Možda ste ponekad slušali o tome kako zakon privlačnosti u naš svijet dovodi ono čemu se u nekom trenutku istinski posvetimo, što zaista želimo ili na što, sa strahom, intenzivno mislimo. Gina je pjesmu ‘Pepeo’ skladala kao zamah odvažnosti, singl podrške na putu kojim je odlučila poći. Je li taj put vezan samo uz ljubavno? Novu stvar donedavne pjevačice grupe Detour pronalazimo na puno razina. Njezini frendovi iz spota podrška su na tom putu. Izrazit utjecaj gospela i metafore ispjevanih pasusa dozivaju još poneku konotaciju. Sa svim tim referencama, s ritmom koji snaži i sa strukturom koja prepoznaje prkos, pjesma ‘Pepeo’ Ginu čini junakinjom hrabrog srca. (Goran Komerički) 

Kensington Lima – ‘What Was That You Said’

Atmosferična balada izvrsnog aranžmana u kojoj ćete zasigurno uživati. Iznimno ugodna, raskošna u zvuku i prepuna emocije. (Maja Trstenjak)

Tonči & Madre Badessa – ‘Mare luda’

‘Mare luda’ je život sam. Ispričana sudbina koju ćemo prepoznavati iz nekih stvarnih okolina i prohujalih desetljeća. Možda Maru, prisjetite li se i osvrnete oko sebe, pronađete u društvu koje poznajete ili u susjedstvu kojim se krećete. Patnje se kriju i tamo gdje ih najmanje očekujemo, a samoće u starijem dobu prate traume ranih dana. Svatko ima svoju priču i mnoge od tih priča nose gorčinu. Bešćutnost postupaka drugih zamjenjuje patnja koja se taloži desetljećima. S malo empatije, u singlu ‘Mare luda’ dohvatit ćete puno emocija. Toliko da ćete zamišljeno gledati u daljinu ili se rastuženi sjetiti nekoga koga ste poznavali. Tonči Huljić je snimio pjesmu staroga kova i tradicija koje zidaju naše mentalitete. Možda stihove Vjekoslave Huljić nećete razumjeti odmah, jer donose narječja i tuđice koji čine ljepotu jezika. Ali ćete jako dobro osjetiti o čemu zbori. O bijedi koja je tu oko nas. I životu koji postaje bezvrijednim kad mu oduzmete smisao koji je gradio njegovu ljepotu. (Goran Komerički)   

BluVinil – ‘Ova pjesma’

‘Ova pjesma’ otrgnuta je od vremena. Vremena kojega nema, jer je odavno otišlo. Drhti poput dragog nekog koji proviruje iz doba kojemu se na ovim prostorima često vraćamo. Glazbeno i tko-zna-kako-sve još. Je li ovo pravi trenutak za nostalgiju? Jeste li premladi da budete okupani sjetom? Kamo vas može odvesti taj ton, onaj solo i ta imaginacija porozne slike koja će u spotu glumiti kadar sedamdesetih ili doživljaj osamdesetih? 

BluVinil imaju predispoziciju postati velikim bendom kojega bismo mogli pamtiti. Jer je estetika koju donose zaokružena i umjetnički jasna. Jer progovara pitanja mlade generacije načinom koji će pozdraviti ljudi dalekih godišta. Zato što priziva slike nekadašnjih identiteta. Je li to miris dizela na zadnjem sjedištu Stojadina, zvuk cvrčaka ljetnih ferija ili pogled na crno-bijelu fotografiju grada iz ranijeg životnog doba, svejedno je. Tek važno je da ‘Ova pjesma’ pokazuje kako je naslijeđe domaće glazbe raskošno i da ta raskoš ne završava Novim valom ili alternativnom riječkom scenom. Popularna kultura ima svoje nastavke. Ovdje je. Budna i spremna da je prihvatimo. Nema potrebe za tom vrstom nostalgije mada je doziva strasno i nesputano.

‘Ova pjesma’ bi često trebala biti u tom našem neurednom radijskom eteru, jednako kao što je trebala biti i naslovna stvar ploče ‘Apaši’. Jer se uz takav rukopis i takav pristup osjećamo ugodno i toplo nam je kada svira. Možda i zato što u malo riječi puno govori. Ili stoga što su godina proslave rođendana Novog vala i sezona zaljubljenosti u serijal ‘Crno-bijeli svijet’ odličan kontekst koji bi je mogao ponijeti. Uglavnom, kompletan prvijenac grupe BluVinil nudi puno intrigantnih trenutaka. Prava je šteta da već ‘Ova pjesma’ zaključuje prvo poglavlje šibenskog kvarteta. (Goran Komerički) 

Pjesme s popisa možete prelušati putem playliste Domaća zadaća koja se nalazi na profilu Airplay Radio Chart na servisima Apple Music, Deezer i Spotify.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s