Rap Appetite: Ultimativna playlista u dobu dominacije hip hop kulture. I to kakve! Potvrđuje Nielsen.


Hip hop je globalni fenomen ere glazbenog streaminga, a playlista Rap Appetite je ultimativno mjesto za upoznavanje s aktualnim hip hop hitovima. Rap Appetite će svakoga tjedna donositi aktualni pregled najtraženijih svjetskih i regionalnih hip hop pjesama. I na taj način će – na servisima Apple Music, Spotify i Deezer – dokumentirati popularnost i utjecaj hip hop kulture i donositi atraktivno glazbeno štivo za svakog domaćeg fana hip hop glazbe.

Drake_Photo_02_source_Facebook

‘Drake je Michael Jackson glazbenog streaminga’, reći će Zane Lowe u programu radija Beats 1. Nielsen donosi podatak kako se radi o najuspješnijem hip hop izvođaču u prvoj polovici godine. Foto: Universal Music

Hip hop kultura je jednostavno eksplodirala, objasnit će Amina Diop, potpredsjednica odjela za A&R kompanije Republic Records, i podvući kako je ona toliko raširena da je danas sluša većina mladih ljudi širom svijeta. Kabelska televizijska mreža REVOLT, u vlasništvu Seana Combsa, naglašava kako je hip hop utjecajniji no ikada do sada, a kompanija Nielsen te riječi vjerodostojno potvrđuje. Podaci polugodišnjeg izvještaja o stanju u glazbenoj inudstriji na području Sjedinjenih Država – Nielesen Music/MRC Data Midyear Report, naime – pokazuju kako je dominacija hip hopa & R&B-ja tolika da joj je teško naći ekvivalent u povijesti popularne glazbe.

Kako to, zapravo, izgleda? Pet najprodavanijih albuma na američkom tržištu pripada hip hop/r&b pločama, a osam od deset najstreamanijih pjesama potpisuju hip hop izvođači. Tri najstreamanije pjesme su hip hop hitovi, a svega četiri tjedna tijekom prve polovice godine hip hop albumi nisu predvodili tjednu listu Billboard 200. Najstreamanija pjesma – ‘The Box’ Roddyja Riccha – zaustavila se na brojci od 728.7 milijuna (!) streamova, a najprodavaniji album – ‘My Turn’ Lil Babyja – ostvario je ekvivalent prodaje od 1,467 miljuna.

Nielsen Midyear Report 2020 Hip Hop

R&B i Hip Hop dominiraju u hijerarhiji glazbenih žanrova. Screenshot: Nielsen Music/MRC Data U.S. Midyear Report

Koliko je to nadmoćno, reći će vam usporedba s vodećim pločama drugih dominantnih žanrova. Justin Bieber ima najuspješniji pop album, njegov ‘Changes’ ostavrio je ekvivalent prodaje od 854 tisuće. Rock glazba u totalnom je tržišnom knock downu, a to nam govori činjenica kako je najuspješniji album star desetljećima – ‘Greatest Hits 1’ grupe Queen predvodi listu s 448 tisuća primjeraka. Album ‘What You See Is What You Get’ Lukea Combsa ima rezultat od 640 tisuća primjeraka ekvivalenta prodaje i najbolji je country album američkog tržišta u prvoj polovici godine.

Je li se tome za iznenaditi? Nikako. Revolt navodi kako su se prve naznake dominacije zbile još prije trideset godina kada su izvođači s ulica američkih gradova počeli ozbiljnije ulaziti u prostor marketinga, mode, plesa i klupske zabave. I danas tome zorno svjedočimo. Drake predvodi traženost viralnih koreografija na TikToku – toj novoj najvažnijoj društvenoj platformi glazbene industrije. Kanye West lansira modne linije sportske obuće, a globalne marketinške strategije vodećih brendova nezamislive su bez hip hop ambasadora kao što su Lil Wayne ili DJ Khaled. Uostalom, JAY-Z i Puff Daddy među najvećim su biznismenima industrije zabave.

Sajsi MC Twitter 2020-06-13

Sajsi MC predstavlja opće mjesto uspjeha hip hop glazbe u regiji. Foto: Twitter profil Sajsi MC

Uz sve to, umjetnički razvoj rap glazbe otišao je mnogim inovativnim putevima i razvio niz podžanrova sa svojim odrednicama i novim podvarijantama. Emo rap, recimo. S predstavnicima mlade garde kao što su Lil Peep, XXXTentacion ili Lil Uzi Vert, ljudima koji su koristili najšire moguće utjecaje – od alternativnog rocka i pop punka do nu metala i trapa – pri stvaranju vlastite glazbe. Taj pristup počeo je ranije – u introspektivnoj fazi Drakea, na prvim pločama Kida Cudija ili pločama Kanye Westa – ali mladi val doveo ga je 2018. godine do statusa žanra s najvećim usponom na Spotifyju.

I, kad smo već kod švedskog servisa, hip hop danas nije samo kulturni fenomen već i – potvrdit će mnoge industrijske konferencije poput MIDEM-a – globalni fenomen streaming ere. Četrdeset i pet godina nakon početaka na ulicama Bronxa i 40 godina od izlaska prvoga hip hop singla – ‘Rapper’s Delight’ Sugarhill Ganga – hip hop mete popularnu kulturu i utječe na naše živote i više negoli mislimo. L.A. Times će to sažeti naslovom ‘od ulica do kulturne dominacije’, a The Wire naglasiti kako Black Lives Matter – ovogodišnji pokret za ljudsku ravnopravnost diljem svijeta – svoj soundtrack duguje hip hopu. I to je također vrijednost kojoj se valja pokloniti. Hip hop izvođači ostali su vjerni komponenti društvene kronike, jasnog angažmana i komentiranja događaja na način kako su to radili u počecima ili kako su to nekada radili kantautori s gitarom.

dani shoot-8 APPROVED 2.13.19

Lil’ Baby se nalazi među izvođačima koji su ove godine objavili zapažene protestne pjesme i podržali pokret Black Lives Matter. Foto: Official Press Universal Music

Hip hop je danas globalna glazbena priča koja razvija svoje lokalne scene na svim krajevima svijeta – od Velike Britanije i Francuske preko Nigerije i Australije do Indije, Južne Koreje i Kine. Hrvatska i regija taj put prate vlastitom prisutnošću, kreativnom širinom i – popularnošću. Podaci koje nam godinama dostavlja Deezer pokazuju kako daleko najbolje streaming rezultate domaćih izvođača u Hrvatskoj ostvaruju umjetnici trapa, hip hopa i trap folka. KUKU$, recimo. Ili Klinac, Vojko V, Jala Brat, Buntai ili Senidah. Klupski koncerti hip hop izvođača rasprodani su, festivali super posjećeni, a prelasci u dvoranske prostore sve su češći slučaj.

Vojko V Croatia Records Official Goran Berović

Albumi, koncerti i opće priznanje domaće publike i glazbene scene učvršćuju sjajnu poziciju koju kod nas ima Vojko V. Foto: Goran Berović/Croatia Records Official

Magazin Forbes je prije dvije godine objavio kako će se dominacija hip hop kulture u dvadesetima ostvarivati na tri područja – politici, obrazovanju i u sustavu korporativne Amerike. Čini se kako prisustvujemo tome dobu. Eksplozivna glazbena evolucija od subkulture je stvorila pop kulturu koju valja konzultirati. I čije radove valja iščitavati. Uostalom, poslušajte niz protestnih pjesama koje su nam ove godine donijeli Beyonce, Meek Mill, Run the Jewels, Anderson .Paak, Lil’ Baby ili, primjerice, J. Cole.

Sve njih pronaći ćete na playlisti Rap Appetite, ultimativnom mjestu za upoznavanje s aktualnim hip hop hitovima. Rap Appetite će svakoga tjedna donositi aktualni pregled najtraženijih svjetskih i regionalnih hip hop pjesama. I na taj način dokumentirati popularnost i utjecaj hip hop kulture i donositi atraktivno glazbeno štivo za svakog domaćeg fana hip hop glazbe.

Mimi Mercedez_Press Photo_credit Aleksa Miletić_4

Mimi Mercedez se nalazi na ultimativnoj playlisti hip hop hitova Rap Appetite u dvjema pjesmama – ‘Kume’ i ‘Zla riba’. Foto: Aleksa Miletić/Universal Music Official

Rap Appetite možete pronaći na servisima Apple Music, Spotify i Deezer. Ovotjedno izdanje playliste predvodi J. Cole, a među izvođačima se nalaze Drake, DJ Khaled, Stoka, Lil Baby, 30Zona, DEVITO, Pop Smoke, Megan Thee Stallion, Sajsi MC, Doja Cat, Juice WRLD, Mimi Mercedez i DaBaby.

Goran Komerički



Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s