Wreckingball

Od Miley Cyrus do Beyonce: 20 trenutaka koji su obilježili glazbenu 2013.

1. Miley Cyrus: od twerkanja na VMA do kugle koja je opčinila svijet

Miley Cyrus je do sada snimila više desetaka filmova i televizijskih serijala, objavila četiri studijske ploče pod vlastitim imenom i niz izdanja kao Hannah Montana. Tijekom dvanaestogodišnje karijere bila je nominirana za nagrade 167 puta, a osvojila je 81 priznanje.

Ipak, nakon pojavljivanja na kugli, u njezinoj karijeri ništa više neće biti isto. Jer, ta je scena iz videospota ‘Wrecking Ball’ postala opće mjesto ovogodišnje pop kulture: bila je metom napisa, govorkanja, parodija i skečeva. Na sličnoj su se pojavljivali mnogi: radijski deejayji, pleačice, televizijske zvijezde, YouTube fenomeni i teenageri u parku. Stvar je otišla toliko daleko da je Miley Cyrus – viseći na kugli – parodirala devedeset-i-jednogodišnja veteranka, glumica Betty White.

I ako ćemo po nekome pamtiti pop glazbu u godini koja je iza nas, onda je to Miley Cyrus – kontroverzna, mladenačka i poprilično razuzdana. U kojem god pogledu želite. Twerkanje na dodjelama nagrada MTV-ja, pričanje o ‘sretnim drogama’ u razgovoru za Rolling Stone, lascivne scene u videospotu pjesme ‘Adore You’, isplaženi jezik kao simbol bunta i pušenje marihuane na javnim nastupima. Objavila je album ‘Bangerz’, spominjala Britney Spears kao glazbeni uzor i osvojila više glasova čitatelja u izboru za osobu godine magazina Time od Barracka Obame.

Na kraju je Billboard umjetnicu skandala postavio na vrh najznačajnijih trenutaka godine kao zvijezdu o kojoj se najviše govori. Tko je tu nastradao? Lady Gaga, dakako. Ovo je trebala biti godina Artpopa, ali Miley Cyrus je kraljicu pop provokacije gurnula u drugi plan njezinim oružjem – provokacijom. Onda, jeste li isplazili jezik?

2. ‘Blurred Lines’: videospot koji je pomeo konkurenciju

Golotinja? Skandalozno? Ma, hajte, molim vas! Prirodan i duhovit, takav je slučaj videospota pjesme ‘Blurred Lines’ koji je raspametio svjetsku publiku, zagospodario prostorom blogova i portala i – prije svega – mrežom YouTube. Jer, u njemu je glavni junak naše priče djevojke odlučio posve razodjenuti. To ga je odvelo u visine, ali i donijelo mu titulu najvećeg seksista u 2013. prema anketi Ženske koalicije. Video ‘Blurred Lines’ proslavio je i manekenku Emily Ratajkovski, koja je izjavila kako je na snimanju bilo iznimno zabavno i smiješno: ‘Mnogi ljudi nisu shvatili poantu. Video je sniman slučajno, pa se tako u spotu našao i pas.’ Robina je u svemu podržala supruga – glumica Paula Patton – predloživši mu da se fotografira potpuno nag za jedan od svjetskih magazina. I što sada?! Robin Thicke će 2013. godinu, potvrdio je u razgovoru s Ryanom Seacrastom, pamtiti cijeloga života. Premda je na sceni već godinama – još 2002. godine objavio je svoj debitantski singl – stavljanjem hitoidnog pop začina svom R&B i zvuku soula meo je liste popularnosti toliko da je na kraju završio na prvome mjestu godišnjeg izdanja radijske liste American Top 40. Sa spotom – dakako – koji pripada jednome od dvadeset najvećih trenutaka godine. ‘Zaista ne želim biti neki ljigavi tip, gospodin sam, zaljubljen u istu ženu od tinejdžerskih dana – zašto bih činio nešto neprilično? Za mene je ‘Blurred Lines’ pomicanje granica između muškarca i žene’, zaključio je Thicke.

3. Sve i svuda: Justin Timberlake

Gospodin na sceni, džentlmen u privatnom životu, uspješan poslovni čovjek i pop zvijezda povratnik. Sve to je Justin Timberlake, osoba koja je glazbeno obilježila 2013. godinu. Sveopćom pažnjom, umjetničkim pristupom videospotovima, dvodjelnim albumom ‘The 20/20 Experience’, koncertnim nastupima s JAY Z-jem i televizijskim parodijama. Sjajan osjećaj za ritam, besprijekoran vokal, Timbalandova produkcija i soul funk uzori. To je Justin Timberlake i nakon sedam godina stanke. Nikad samozatajan, ali uvijek s puno duha i u šalama na svoj račun za učestalih gostovanja u televizijskom showu Jimmyja Fallona. JT već ima i počasno mjesto u prestižnom – i od pop zvijezda sanjanom – ‘Saturday Night Live’ američke mreže NBC. Pa, premda ga na listama najboljih albuma i singlova nema u tolikoj mjeri i neke su mu nominacije i nagrade glazbene industrije izmakle, Justin je svakako zabavljač i glazbenik koji je tu s razlogom i podlogom.

4. Lorde: plemkinja alternativne glazbene scene

‘Početkom 2013. nitko nije čuo za nju, a sada je na vrhovima top-lista diljem svijeta’, napisao je Forbes o velikom uspjehu Lorde. Ella Yelich-O’Connor osvojila je glazbeni svijet. Krajem 2012. objavila je EP i odmah stvorila bazu vjernih obožavatelja, a pjesmom “Royals” gotovo preko noći postala je ono što u pjesmi poručuje da nikada neće postati – plemstvo. Postala je plemkinja alternativne glazbene scene. A onda osvojila liste mainstreama. I to na koji način. Objavila je besplatan EP na SoundCloudu, ljudi su počeli dijeliti i pjesma je ubrzo počela osvajati top-liste, prvo u njezinome rodnom Novom Zelandu, a potom i ostatku svijeta. Objavljeni debitantski album ‘Pure Heroine’ i pjesme ‘Tennis Court’ i ‘Team’ potvrđuju da Lorde nije čudo od jednog hita. Njezina glavna vrijednost je glazba bez promotivnih trikova i suludih skandala, snažan glas na zadanim ritmovima i melodijama i zreli tekstovi koji ne otkrivaju njezine prave godine – a tek joj je šesnaest.

5. Tražite nešto?! Eno, ima na YouTube-u

Nikada nije bio važniji negoli je danas. YouTube mu je ime, a sinonim je općeglazbene zabave i Alibabina pećina svih zamislivih video sadržaja. I generator prihoda, isto tako. Ali i jedan od osnova mjerenja popularnosti. Američki magazin Billboard oslužbenio je podatke svjetske mreže i podatke o gledanosti videospotova uvrstio u najutjecajnije liste poput one Hot 100. I zato je vrlo važno napraviti nešto posve atraktivno, privlačno i ljepljivo – bilo originalom, bilo parodijom. Baauer, Ylvis, Miley Cyrus i Robin Thicke su, recimo, savršeno iskoristili ovaj kanal distribucije glazbe. Jednako je i sa spotovima koji donose tekstove pjesama. ‘Lyrics Video’ objavljivani su jednakom snagom i važnošću kao što se to čini kada se objavljuje službeno i po svim pravilima ofilmljeni video. Ima ih neobično kreativnih – ‘Atlas’ grupe Coldplay ili ‘Come to Me’ sastava Goo Goo Dolls, recimo. Ipak, dodjela – i to prva – glazbenih nagrada mreže YouTube polučila je zanemarive rezultate gledanosti. No, nagrade su jedno, a utjecaj u glazbenoj industriji i svakodnevnom životu, nešto posve drugo. A tu je YouTube bio neprikosnoven.

6. Servisi za streaming

‘Nove generacije odrastaju s YouTubeom kao izvorom zabave’, ističe danas direktor marketinga mreže, Shiva Rajaraman, ‘oni jednostavno smatraju da glazbu mogu pronaći na jednom mjestu.’ I ne samo na YouTube-u. Streaming servisi odnosno mjesta na kojima možete pronaći svaku pjesmu koju tražite i jednostavno je slušati – poput Spotifyja, usluge Rdio ili Deezera – jednostavno su in. I to je budućnost koja je počela. Manje je važno imati svoju kolekciju pjesama, više je važno da je dostupna svugdje i u svakom trenutku – pomoću stolnog računala, tableta, plejera s wi-fi vezom ili mobilnog telefona, svejedno. Neka bude u jednom javnom digitalnom skladištu u oblaku, pa ću je moći čuti baš onako kako i kada želim. Trend novoga načina prezentacije, uživanja i razmjene glazbenih snimaka putem servisa za slušanje i društvenih mreža posve je promijenio postavke glazbene industrije. Ali i ohrabrio diskografe, publishere i većinu umjetnika. Jer se čini da se pronašao nov i uspješan način naplate umjetničkog rada i poslovnog truda. Može li internet – u ovome slučaju – postati novim saveznikom cijele priče? Čekamo odgovore i – opipljive dokaze.

7. Elektronička plesna scena i njezini smjerovi

Spominjalo se ove godine kako je elektronička plesna scena zauzela vodeće mjesto u prezentaciji navika zabave mladih ljudi. I doista – tko može reći da plesni partyji diljem svijeta nisu preuzeli primat? A ta kultura festivala posve je promijenila i percepciju turističke privlačnosti naše obale – Ultra Music Festival u Splitu, Papaya Day & Night u Novalji, Unknown u Rovinju ili pulski Dimensons predstavljani su u svijetu kao must-have-događaji. DJ-ji su svjetske zvijezde rock and roll tipa, honorari su visoki, a Tiesto je u jednome trenutku imao, po prihodima, najuspješniju koncertnu turneju na američkom tlu. No i zvuk se razvija i mijenja. David Guetta je out, Avicii je in. Švedski producent i DJ je, recimo, uveo country u elektroničku plesnu glazbu, a njegova ‘Wake Me Up!’ je s elektronikom i countryjem povezala glas soul umjetnika. I njome osvojio liste popularnosti. Ne jedini. Jer, vrhove mainstreama posjećivali su mnogi – od Empire of the Sun preko Disclosure do grupe Pet Shop Boys. Što im je zajedničko? Svi rade kao duo. Trija iz supergrupe Swedish House Mafia, pak, više nema. Razišli su se dok su bili na vrhu – tijekom ove godine. Ali, pogledajte, eno na obzoru tisuće novih pretendenata na njihovo mjesto.

8. Veterani su poput vina. Poslužite se!

Pa premda nisu objavili nova izdanja u 2013. godini ili njihovi novi albumi nisu postigli zapažen uspjeh na top-listama, godinu ćemo pamtiti po umjetnicima koji za sobom imaju duge i uspješne karijere, a pojavili su se zagrljeni pljeskom svojih fanova. Nove albume objavili su Cher, Sting i Elton John, ali i Paul McCartney. Svježa produkcija zanimljivih pjesama na albumu ‘New’ svrstala ga je krajem godine među izvođače o kojima se priča. Slična je sudbina i posljednjeg albuma Pet Shop Boysa. Album ‘Electric’ po objavljivanju nije osvojio vrhove top-lista, no spominju ga mnogi popisi najboljih albuma i smatra se jednim od najzanimljivijih izdanja plesne elektroničke glazbe objavljene u prošloj. Zajednički projekt ‘Old Yellow Moon’ djelo je Emmylou Harriss i Rodneyja Crowella, a nove singlove objavili su U2 i – Bruce Springsteen. Boss je imao i svoj dokumentarni koncertni film, a jesen je obilježio i lansiranjem novih live spotova putem svojega kanala na mreži YouTube.

9. Samo je jedan put: 1Dmanija! I film i produkcija i turneja i album i sve.

O njima se pisalo i pjevalo, pratio se svaki njihov korak, a oni su u 2013. objavili album, snimili film i najavili koncertnu turneju. Vrištanje, naslovnice magazina, sijaset fan klubova, milijuni majica, šalica i kapa i opća manija oko grupe One Direction tu je, snažna i postojana. Ne samo opći dojam, već i podaci su ti koji potvrđuju megauspjeh. 1D su postavili i rekord najprodavanijeg britanskog albuma u posljednje dvije godine pločom ‘Midnight Memories’ za postignutu nakladu u tjednu izlaska, a DVD njihova filma ‘This Is Us’ proglašen je najprodavanijim glazbenim DVD-om sa 170 tisuća prodanih primjeraka za samo dva dana. Nadalje, zarada njihove buduće stadionske turneje ‘Where We Are 2014’, kako se procjenjuje, mogla bi iznositi impresivnih milijardu dolara u samo godinu dana! Turneja počinje travanjskim nastupom u Bogoti u Kolumbiji, a planira se kako će završiti u Miamiju tijekom listopada. Ostvare li ove pretpostavke – Harry Styles, Niall Horan, Louis Tomlison, Liam Payne i Zayn Malik iza sebe će ostaviti sastave U2 i Rolling Stones te bi njihova turneja mogla postati najuspješnijom koncertnom turnejom u povijesti. Uz to, One Direction imaju i svoje tri kategorije u Guinessovoj knjizi rekorda, a njihov prvi parfem, ‘Our Moment’, ruši sve rekorde prodaje. Svake minute se u Velikoj Britaniji proda jedna bočica. Dovoljno. Za sada.

10. JAY Z i Eminem – povratak i nova pravila

Vrijede li nova pravila za nova pojavljivanja na sceni hip hop glazbe? Jer, megauspješni su se vratili i lakoćom dosegli vrhove liste Billboard 200. JAY Z je to učinio albumom ‘Magna Carta… Holy Grail’, a Eminem pločom ‘The Marshall Mathers LP 2’. Pa ipak, suprug Beyonce kritiziran je zbog ziheraštva, a njegov album ismijan u usporedbi s radom Kanye Westa. No, osim što je stilistički promijenio umjetničko ime – JAY Z se piše velikim slovima i bez crtice između ipsilona i slova z – rap mogul se na ploči posvema otvorio i uvezao Nirvanu, Michaela Jacksona, ljubav prema obitelji i jazz na jedno mjesto. Istovremeno je pružao podršku Justinu Timberlakeu, kritizirao Rihannu nakon obnove njezine veze s Chrisom Brownom i ispromovirao Samsung prilikom objavljivanja svojega albuma. Ljubitelj stripova i stvaratelj rap-izričaja dječačke razigranosti, s druge strane, proglasio se fah idiotom i u razgovoru za Rolling Stone napomenuo kako je hip hop jedino što zna raditi. Posebno kad su u blizini Dr Dre i Rick Rubin – nevjerojatno inspirativna kombinacija producenata. S kombinacijom koju čine Eminem i Rihanna, čine dobitni kvartet za osvajanje radijskoga etera i vrha američke liste Hot 100. Introspekcija nešto manja nego u Drakea, ali Eminemova privlačnost je nezaobilazna. ‘Kako se razvija hip hop, dio mene osjeća da bih ga mogao pratiti koliko god ću htjeti’, reći će. I predvidjeti budućnost.

11. Nezavisno izdavaštvo i svjetske liste popularnosti: Macklemore & Ryan Lewis i Disclosure

Činilo se jednom kako će diskografske kompanije postati nepotrebne za uspjeh glazbenika. Godina koja je za nama, pokazala je kolika je to zabluda bila. Jer, u šumi sadržaja, major kompanije imaju utabane puteve kojima od velikih rade još veće i od perspektivnih prave uspješne. Pa ipak, dva su primjera malenih koji su na različite načine postali svjetski ili evropski superuspješnima. Macklemore & Ryan Lewis, na primjer. Kalifornijski duo jedan je od rijetkih nezavisnih izvođača koji su čvrsto držali vrh liste magazina Billboard. Debitantski album ‘The Heist’ objavili su krajem 2012. godine gotovo potiho, bez promocije i osvajanja medija. Album se počeo odlično prodavati, održavali su podosta live nastupa i u potpunosti, kako govore, iskoristili usluge YouTubea, Fejsa i Twittera za svoj uspjeh. Istovremeno, pokazali su odlučnost da stvore uvjete koji njima odgovaraju. Album je zaradio pohvale recenzenata isticanjem kako nije riječ o prolaznom reperu, a hvaljen je odabir ozbiljnijih tema na ploči poput posustajanja u rehabilitaciji, statusu umjetnika u glazbenoj industriji i konzumerizmu. A onda je uslijedio preokret. Macklemore & Ryan Lewis su potpisali ugovor o distribuciji s nezavisnom distribucijskom tvrtkom u vlasništvu Warnera i napravili presedan. U izjavi za Billboard, njihov menadžer Zach Quillen savjetovao je glazbenicima da ne potpisuju ugovore oko autorskih prava s diskografskim kompanijama već jednostavno ‘iznajme’ usluge glazbene industrije: ‘Sav naš materijal, naše pjesme i tekstovi, još uvijek su u našem vlasništvu. Možemo puno toga ponuditi izdavačkim kućama, bez da ostanemo bez naših pjesama, a da one pritom dobro zarade’. S druge strane, mali nezaivisni izvođači postali su veliki na major etiketama. Disclosure, recimo. Braća Guy i Howard Lawrence pojavili su se gotovo niotkuda i u manje od godinu dana postali najuspješnijim britanskim izvođačem elektroničke plesne glazbe u svojoj generaciji. Svoju glazbenu priču počeli su postavljanjem pjesme na stranicu MySpace, a potom su došli i do EP izdanja koje im je donijelo fanove engleskog undergrounda i pozitivne kritike urednika utjecajnih glazbenih blogova. Uslijedio je potpis za Island Records u vlasništvu kompanije Universal Music. Nezavisni, a opet zavisni. No, prije svega, uspješni.

12. Lou Reed. Velikani. Otišli su da bi ostali.

Tijekom ove godine izgubili smo neke od vrsnih umjetnika pop kulture. U srpnju nas je u 74. godini napustio J.J. Cale, koji je uz samostalnu karijeru bio poznat i po pjesmama napisanima za druge glazbenike. Primjerice, poput “Cocaine” i “After Midnight” napisanih za Erica Claptona. Sedamdeset i četiri godine imao je i Ray Manzarek, jedan od osnivača skupine The Doors. Phil Ramone – producent koji je surađivao i s Frankom Sinatrom, Paulom Simonom i Barbrom Streisand – umro je u 79. godini. A 27. studenog 2013., u 71. godini zauvijek nas je napustio Lou Reed, glazbenik čija je karijera trajala gotovo pedeset godina. Bio je među najzanimljivijim i najcjenjenijim njujorškim glazbenicima. Njegov utjecaj na suvremenu pop kulturu je neprocjenjiv. Sa skupinom Velvet Undeground i Andyjem Warholom pripisuje mu se uvođenje avangarde u srednju glazbenu struju, piše NME, a svojim je samostalnim albumima u 70-im godinama prošlog stoljeća postavio je nemjerljiv utjecaj na glam-rock, punk, noise rock, indie glazbu i više od toga. Ostavština Loua Reeda je ogromna. Suradnje s Andyjem Warholom, Davidom Bowijem i Iggyjem Popom na vrhuncu karijere učvrstile su njegovu poziciju jedne od legendarnih ličnosti u povijesti rock’n’rolla. ‘Nisam ljudski jukebox’, izjavio je u jednom intervjuu, ‘ne želim biti puki zabavljač. Želim prenijeti poruku. To je poput dara: pomisao da dajete nešto svojoj publici je iznimno važna, jer zašto biste to inače radili’. Uz takvo razmišljanje, piše Billboard, Lou Reed je znao, a vjerojatno i uživao u činjenici da neće svi uvijek biti zadovoljni onim što radi, no upravo zato je njegova ostavština iznimno utjecajna. Bio je i zauvijek će ostati – onaj koji šeće neobuzdanom stranom svjetske glazbene scene.

13. Kanye West. I njegove kontroverze.

Zvali su ga spasiteljem kreativnosti od davnina, a njegove radove redom proglašavali remek djelima. Tako bijaše i prošle godine. Nema viđenijeg glazbenog medija koji se nije okrznuo o njegov minimalistički opremljen, a glazbeno neobično slojevit album ‘Yeezus’. Kanye West se pojavio na vrhu najboljih albuma godine magazina Spin, drugi je u izboru Rolling Stonea da bi ga Pitchfork postavio na prvo mjesto najboljih albuma. Estetika ploče je mračna, tematika višeznačna i samoironična, a produkciju potpisuje čarobnjak Rick Rubin. Hip hop, punk, post punk, industrijski hip hop i electro, sve su to riječi koje ga opisuju. O tome bučnom albumu ispisani su terabajti i o njemu se diskutiralo maltene više negoli o vezi s Kim Kardashian. Pa makar se ona – ta tipična figura američkog reality showa – pojavila na parodičnom spotu pjesme ‘Bound 2’. A to je, priznat ćete, super velika stvar u vremenu tabloida. Da je glazba i umjetnički izričaj osnova javne debate glazbenog umjetnika. Eh, možda jednom i promijeni svijet, taj Kanye West.

14. ‘Get Lucky’. Kao takav.

Jedan od najvećih hitova u 2013. godini, pjesma je o noćnim izlascima i aktivnostima i o tome hoće li vam se večeras – posrećiti. Neobičan tekst za pjesmu koja je poharala top-liste diljem svijeta. I to sve – bez službenog videospota. Osim audio inačice kojom se koristila njihova diskografska kuća. Naravno, YouTube i drugi video servisi puni su spotova koje su iz arhivskih materijala složili obožavatelji. I to je posebnost za sebe u dobu kada svijetom potražnje glazbenih sadržaja vladaju video radovi – punokrvni i oni s tekstom pjesme. Singl ‘Get Lucky’ je bio tek početak, jer album ‘Random Access Memories’ u prošloj godini je osvojio svijet svojom posvetom disco i funk glazbi s kraja 70-tih i početka 80-ih godina prošlog stoljeća. Uz mlađe suradnike – među kojima su Pharrell Williams, Panda Bear, Julian Casablancas i Chilly Gonzales – Daft Punk su na albumu ugostili prave legende. Nilea Rodgersa, recimo. Legendarnog gitaristu i jednog od osnivača skupine Chic. I Giorgia Morodera, proslavljenog producenta koji je krajem 70-ih u suradnji s Donnom Summer utro put suvremenoj elektroničkoj glazbi. Daft Punk su nas sa svojim albumom dobro zabavili tijekom 2013., a uz visoka mjesta na gotovo svim godišnjim top-listama najboljih u prošloj, očekuje nas i dodjela nagrada Grammy. Nominirani su u četiri kategorije pa ćemo krajem siječnja saznati koliko će se njima – ‘posrećiti’.

15. Dame i princeze, eksplicitne i decentne. Katy Perry, Britney Spears, Taylor Swift, Pink i Rihanna.

Dame i princeze, lutkaste i luckaste, eksplicitne i decentne – one su na svjetskom tronu i obilježavale su godinu, svaka na svoj način. Katy Perry, primjerice. Albumi, rekordi na listama magazina Billboard, prvo mjesto Twittera – sve to pošlo je za rukom djevojci koju prate zaigranost, romantika, dječji šarm, dokoljenke i pletenice, ali i duge haljine i elegancija. Objavila je album ‘Prism’ i u potpunosti napustila seksipilno golišave kombinacije na pozornici. Ljubavno se prepustila Johnu Mayeru, a mrežno svojim obožavateljima. Gotovo pedeset milijuna pratitelja upravo nju je svrstalo na vrh Twittera. Osim toga, Katy Perry ima parfem simboličnog naziva ‘Killer Queen’, a postala je i UNICEF-ovom ambasadoricom dobre volje. Još kad se spomenu radijske rotacije pjesme ‘Roar’ i vrhovi lista poput one Hot 100, sreći nema kraja. Jednako vrijedi i za Pink. Njezina ploča ‘Truth About Love’ pokazala se diskografskim projektom dugog trajanja, a dijalog dvoje ljubavnika u emotivnoj krizi – snimljen kao ‘Just Give Me a Reason’ u duetu s Nateom Ruessom – osvojio je vrh godišnjega izvještaja Airplay Radio Charta.

S druge strane, nekima će se činiti neobičnim, ali – vidite – pop princeza je na glazbenoj sceni već više od dva desetljeća. Jer, od prvoga pop singla prošlo je četrnaest godina. Pa onda neka netko kaže da je Britney Spears prolazna pojava. Ove godine je – ruku pod ruku s will i am-om – snimila album i ponudila miks elektroničkih plesnih pjesama i onih baladnih kakve smo kod nje voljeli u mlađim danima. Na albumu ‘Britney Jean’ – tako je zovu u obitelji – nalazimo i njezinu intimu. Drugačiju negoli onu Taylor Swift, fine i pristojne djevojke s osmijehom na licu. One koja nikada ne upada u nevolje. Osim ako nisu ljubavne prirode, opjevane na albumu ‘Red’. Početkom godine najviše se pisalo o njezinu prekidu s Harryjem Stylesom, no čini se kako nakon Harryja još nitko nije uspio osvojiti njezino srce. U godini kada je bila općeprisutnim trenutkom glazbenih medija, magazin Billboard objavio je podatak kako je country-pop zvijezda najveći filantrop glazbene scene – zajedno s članovima grupe One Direction.

A Rihanna? Opće mjesto tabloidnih vijesti u dobu tabloidne kulture. Jer ona je divlja, na trenutke vulgarna, ali vrlo srčana i jako radišna. Rihanna redovito objavljuje albume, a čini se kako nema odmora između koncertnih turneja. Na početku godine vratila se Chrisu Brownu, pa nakon nekoliko mjeseci prekinula vezu. Svakodnevno nas bombardira svojim fotkama na Instagramu, a u spotu ‘Pour It Up’ odlučila je pokazati gotovo sve i naučiti Miley Cyrus kako se twerka. Iza nje je uspješna turneja, nagrada ‘Icon’ na American Music Awards, album ‘Unapologetic’, mnogo partijanja i nesretna ljubav. Burna godina djevojke lascivnog ponašanja i bujnoga glasa. Da samo glasa…

16. Robbie Williams u Zagrebu… Hm, što nas očekuje sutra?

Vijest je odjeknula poput bombe i mjesec dana se pričala po glazbenim krugovima. Pa i šire. Da Adria Entertainment – domaće predstavništvo svjetskog Live Nationa – prestaje s radom. Razlog – novac. Rezultat? Manjak aktualnih svjetskih zvijezda u našoj kući. Ili možda neće biti tako? Neka imena već su najavljena za slijedeću godinu – The Black Keys i Simple Minds, recimo. No, što se dogodilo sa sigurnim biznisom i mogućim zaradama od Britney Spears, Alicia Keys ili Beyonce? Ili to ipak nije siguran posao u godinama nesigurnosti i recesije? Pričalo se dosta o poreznim stopama i (ne)uključivanju koncerata popularne glazbe u povlašteni status kulturnih događaja od turističkog i svakog drugog interesa za grad i regiju. Došao je ovdje i Robbie Williams i održao fucking-sjajan koncert na kišom okupanom stadionu u zagrebačkom Maksimiru. I njega ćemo pamtiti, baš kao i neke od drugih uspješnih nastupa poput, recimo, Zaz u Puli. Ali, što će donijeti godina koja je pred nama za našu javnu glazbeno-scensku zabavu, ostaje nam da čekamo. S umjerenim optimizmom, dakako.

17. Vratili su se? Neka!

Bilo ih je dosta – ne samo Justin Timberlake. David Bowie, recimo. Početkom godine obradovao nas je novom pjesmom, a potom i novim albumom, prvim nakon deset godina. Ili Kings of Leon, kada se činilo da više nikad neće. Album bijaše ‘Mechanical Bull’. Pa Daft Punk i Pearl Jam. Mogu li zvučati zanimljivije?! A Pharrell Williams, kreativac osebujnog produkcijskog pečata? Premda je posljednji album objavio 2006. godine, na velika vrata se vratio u središte pozornosti upravo prošle godine. Suradnje s Daft Punk i Robinom Thickeom smjestile su ga među rijetke izvođače koji su u isto vrijeme s dvije pjesme bili na prva dva mjesta Billboardove liste Hot 100. Producirao je pjesme mnogima i objavio videospot za pjesmu ‘Happy’ iz filma ‘Despickable Me 2’ – koji traje 24 sata. I još je na kraju godine najavio da će tijekom slijedeće objaviti svoj novi album. A oni koji su odlučili napraviti stanke u karijeri? Ima ih. Nemali šok kod svojih obožavateljica i obožavatelja izazvao je Justin Bieber, kada je izjavio da će po završetku turneje i nakon objavljivanja albuma ‘Journals’ – karijeru privesti kraju. Mumford & Sons ističu kako ih je iscrpilo snimanje drugog, nagrađivanog albuma ‘Babel’ i gotovo neprekidna turneja koja traje od objavljivanja debitantskog albuma 2009., pa će se malo odmoriti. Green Day će u veljači i ožujku održati najavljene koncerte u Australiji, a potom odmarati. Nakon petnaest godina rada i četiri objavljena albuma – koji su svi redom zauzeli vrh britanske top-liste – nakon osvojene nagrade Ivor Novello i dvije nagrade Brit, objavljivanjem kolekcije najvećih hitova s dvije nove pjesme, na neodređeno vrijeme umirovila se skupina Keane. Članovi benda namjeravaju raditi na samostalnim projektima.

18. The Black Keys. Grammy i Vijest.

Premda diskografski nisu bili aktivni, 2013. godina je svakako bila uspješna za duo The Black Keys. I dalje su ubirali plodove albumom ‘El Camino’ – objavljenim krajem 2011. godine. Na dodjeli nagrada Grammy početkom prošle, The Black Keys su pjesmom ‘Lonely Boy’ i s albumom ‘El Camino’ osvojili četiri nagrade. Na dodjeli BritAwards proglašeni su najboljom međunarodnom skupinom. No, tijekom godine nije sve prošlo bez incidenata. Nakon dodjele Grammyja, Patrick Carney vodio je virtualnu bitku riječima na Twitteru s obožavateljima Justina Biebera i samim Bieberom. Tko je zavrijedio nominacije i nagrade? Zašto Biebera nije bilo među nominiranima? Prepiska je trajala danima. A Dan Auerbach ostao je iznenađen mailovima koji su objavljeni u javnosti tijekom suđenja Jacka Whitea i njegove bivše supruge oko skrbništva nad djecom. U tim je porukama White optužio The Black Keys da su ga pokrali i izgradili karijeru na njegovim idejama. I sam Dan se tijekom godine razveo, a uz kuću, automobil i nekoliko milijuna dolara, jedna od najdražih stvari bez kojih je tijekom razvoda ostao je zanimljiv suvenir – kosa Boba Dylana. No, The Black Keys idu dalje. U svibnju prošle godine počeli su snimanje novoga albuma koji bi uskoro trebao biti objavljen. Dečki ponovno surađuju s producentom Dangerom Mouseom, nagrađenom Grammyjem za rad na albumu ‘El Camino’. I na kraju – The Black Keys napokon dolaze u Hrvatsku. Domaće fanove razveselila je vijest kako će na festivalu inMusic, uz dosad najavljene Pixies, MGMT i Flogging Molly, nastupiti i duo iz Akrona u državi Ohio.

19. Pronađite nešto za sebe: Dubioza kolektiv i domaća glazbena scena

Dubioza kolektiv osvojila je domaći teren. Potpuno i kako treba. Dokaz? Ispunjena i potpuno rasprodana Velika dvorana Doma sportova na njihovom zagrebačkom koncertu. I višesatna atmosfera poticaja i zabave stotina tisuća ljudi koji ih prate uživo ili šerajući njihove pjesme s albuma ’Apsurdistan’ putem Fejsa, YouTubea, Twittera ili blogova. Pa i čitajući o njima u regionalnom izdanju Rolling Stonea – magazina koji je mijenjao svjetsku pop kulturu prošlog stoljeća – kojega smo dobili upravo prošle godine. No, i domaća glazbena scena – ma koliko se činila ustajalom i dosadno predvidljivom – donijela je neke umjetničke pomake. Gibonni se okušao albumom na engleskom jeziku, a Silente su, recimo, ime koje zauzima sve veću popularnost. Lovely Quinces se pojavila da ostane, a Mika Male, Igor Geržina, Detour i Ljetno Kino Big Band objavljivali su baš nešto perspektivno. Kao i Zebra Dots, Elemental, Jelena Radan, Meritas, Nina Romić, Carla Belovari, Pavel ili Pips, Chips & Videoclips. Okej, ima veterana koji su ovdje, ali nova scena puno je šira negoli vam se čini. Jeste li čuli pjesmu ‘Ljubav’ grupe Quasarr i Josipe Lisac? Ili upamtili pobjednike Demo Kluba, grupu Indigo 7? Čini vam se poznatim rima Mikija Solusa ili biste posjetili glazbeni ‘Bistro na rubu šume’. Pa možda i došli U pol’ devet kod Sabe? Domaća scena iznimno je široka, regionalna također. Raskrilite se po webu, zaputite u klubove, poslušajte te darovite mlade ljude i pronađite nešto za sebe.

20. Beyonce – promjena funkcioniranja glazbene industrije?

Priča je došla iznenada i ničim izazvana, a onda je protutnjala i ostavila tragove. Beyonce je kraj godine obilježila novim formatom – digitalnim vizualnim albumom, objavljenim bez najave deset minuta prije ponoći. Bilo je to u noći s četvrtka na petak trinaesti. Svaka od pjesama donijela je sa sobom video uprizorenje, a cijeli paket mogao se kupiti samo kao – paket. Ne pojedinačno kao što su govorili dosadašnji uzusi glavnih zvijezda mainstreama, već u kompletu putem jedino i isključivo iTunesa. Što se potom zbilo? Beyonce je – u svijetu nevjerojatno brze razmjene informacija – porušila rekorde prodaje s legalno downloadanih šesto tisuća kopija u tri dana i ekspresno završila na vrhu liste Billboard 200 gdje, eno, caruje i danas. S tendencijom da boravak produži na još neko vrijeme. I to sve je učinila bez uobičajenih alata promocije i marketinga, dugotrajne višemjesečne priče o najboljem-albumu-do-sada koji samo-što-nije i najavnim singlovima, rečenicama za privlačenje pažnje i novim modnim ritualima. Beyonce je u razgovorima nakon uspjeha eksperimenta izjavila kako je zbog svega bila iznimno nervozna, jer nije znala kako će iznenadno objavljivanje završiti. A danas vodećim ljudima svjetskih korporacija drži predavanja o ‘novom iskustvu’. Hoće li to iskustvo promijeniti tokove funkcioniranja glazbene industrije? Kako će se postaviti marketinška industrija i što će naučiti stručnjaci iz domena public relationa i digitalne komunikacije? Iskustva su tu, alati također. Budućnost donosi nove izazove.

ARC Team

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s